Regeringens förslag om sänkt reduktionsplikt för bensin och diesel antaget – lägre priser, men oro för klimatet.

Påverkan

Stor 0.77

Vad handlar det om?

Riksdagens miljö- och jordbruksutskott har beslutat att sänka reduktionsplikten för bensin och diesel till 6% under 2024-2026 och att avskaffa den för 2027-2030. Beslutet syftar till att sänka drivmedelspriserna, men möts av kritik gällande klimatkonsekvenserna. Regeringen ska återkomma med förslag för perioden 2027-2030.

Motivering

Betänkandet skapades för att utreda och besluta om regeringens förslag att sänka reduktionsplikten för bensin och diesel. Hög drivmedelspriser, orsakade av den befintliga reduktionsplikten, anses negativt påverka hushållen och näringslivets konkurrenskraft.

Mål

Det primära målet med betänkandet var att utreda och besluta om regeringens förslag att sänka reduktionsplikten för att minska drivmedelspriserna.

Tidslinje - vad förväntas hända?

Ett år

Kortsiktiga förändringar

Lägre bensin- och dieselpriser för svenska bilister. Ökade utsläpp av växthusgaser.

Fem år

Medelsiktiga förändringar

Potentiellt större skillnad i utsläpp jämfört med om reduktionsplikten bibehållits. Osäkerhet kring framtida klimatpolitik och dess påverkan på drivmedelspriser och miljö. Potentiellt behov av andra åtgärder för att nå klimatmålen.

Tio år

Långsiktiga förändringar

Långsiktiga konsekvenser för klimatet, beroende på framtida åtgärder. Potentiellt ökat beroende av fossila bränslen om elektrifieringen inte accelererar. Möjliga ekonomiska konsekvenser för Sverige på grund av uteblivna klimatmål.