Nya avgifter och krav för tunga fordon godkända

Påverkan

Betydande 0.51

Vad handlar det om?

Riksdagen godkänner höjda och differentierade vägavgifter för tunga fordon, baserat på EU-direktiv. Ändringarna träder i kraft vid ett senare datum och påverkar fordonsskatt för vissa fordon. Syftet är att modernisera systemet och främja miljövänligare transporter.

Motivering

Betänkandet skapades för att anpassa svensk lagstiftning till det reviderade Eurovinjettdirektivet (2022/362) från EU, vilket kräver ändringar i vägavgiftsstrukturen och utvidgning av avgiftsplikten. Danmarks utträde ur samarbetet var också en bidragande faktor.

Mål

Att anpassa svensk lagstiftning till EU-direktiv och bibehålla Sveriges deltagande i Eurovinjettsamarbetet, samtidigt som man främjar miljövänligare transporter.

Tidslinje - vad förväntas hända?

Ett år

Kortsiktiga förändringar

Eventuellt märkbara, men små, prisökningar på varor och tjänster på grund av höjda transportkostnader för vissa företag.

Fem år

Medelsiktiga förändringar

Potentiellt mer märkbara effekter på priser, beroende på hur effektivt CO2-differentieringen påverkar transportsektorn. Eventuella förändringar i transportmönster.

Tio år

Långsiktiga förändringar

En mer betydande förändring i transportsektorn mot miljövänligare alternativ, om CO2-differentieringen visar sig vara effektiv. Potentiellt långsiktiga effekter på prisnivåer och konkurrenskraft för företag inom transportsektorn.