Riksdagen beslutar om tillfällig finansieringslösning för flygplatssäkerheten efter pandemin

Påverkan

Mindre 0.30

Vad handlar det om?

Riksdagen godkände ett tillfälligt lagförslag för att täcka underskottet i flygplatssäkerhetens finansiering, orsakat av pandemin. Ändringen tillåter alternativa finansieringskällor under ett år för att undvika höjda flygbiljettpriser. Miljöpartiets och Vänsterpartiets farhågor om miljöpåverkan och resursfördelning noterades.

Motivering

Betänkandet skapades för att hantera det betydande ekonomiska underskott som uppstått i det gemensamma avgiftsutjämningssystemet för flygplatssäkerhetskontroller (GAS) till följd av den kraftigt minskade flygtrafiken under covid-19-pandemin. Syftet var att hitta en lösning för att undvika en kollaps av systemet och därmed potentiellt höga prisökningar för flygbiljetter.

Mål

Det primära målet var att lösa det ekonomiska underskottet i finansieringssystemet för flygplatssäkerhetskontroller utan att kraftigt höja flygbiljettpriserna och därmed negativt påverka flygindustrin och resenärer.

Tidslinje - vad förväntas hända?

Ett år

Kortsiktiga förändringar

Inom ett år kan vi se om den tillfälliga lösningen varit tillräcklig för att täcka underskottet. Eventuella skattehöjningar eller andra åtgärder för att finansiera underskottet kan bli synliga. Flygbiljettpriserna kan ha påverkats, men i vilken utsträckning återstår att se.

Fem år

Medelsiktiga förändringar

Om ingen långsiktig lösning hittas kan det leda till en permanent förändring av hur flygplatssäkerhet finansieras, potentiellt med högre flygbiljettpriser eller ökad skattebörda. Den långsiktiga miljöpåverkan av beslutet kan bli mer tydlig.

Tio år

Långsiktiga förändringar

På lång sikt kommer konsekvenserna att bero på hur flygindustrin och dess finansiering utvecklas. Beslutet kan ha bidragit till en mer hållbar eller mindre hållbar flygindustri beroende på efterföljande åtgärder.