Nya EU-regler om vägtullar antagna av Riksdagen – miljövänligare transporter i sikte!

Påverkan

Betydande 0.62

Vad handlar det om?

Riksdagen antog nya lagar om vägtullar som följer EU-direktiv. Avgifterna differentieras baserat på koldioxidutsläpp, vilket påverkar framför allt tunga fordon. Vissa bestämmelser träder i kraft först 2026.

Motivering

Betänkandet syftar till att implementera ändringar i EU:s eurovinjettdirektiv i svensk lagstiftning. Detta inkluderar att anpassa det svenska systemet för vägtullar och avgifter till de nya EU-kraven på miljödifferentiering och kostnadstäckning för väginfrastruktur.

Mål

Att genomföra ändringar i EU:s eurovinjettdirektiv i svensk rätt, vilket bland annat syftar till att skapa ett mer miljövänligt och rättvist system för vägtullar.

Tidslinje - vad förväntas hända?

Ett år

Kortsiktiga förändringar

Nya vägtullar och avgiftsstrukturer träder i kraft, vilket kan leda till justeringar i transportkostnader och potentiell förvirring bland bilister. Förberedelser för implementering av de senare delarna av lagstiftningen (2026) påbörjas.

Fem år

Medelsiktiga förändringar

En tydligare effekt på bilparken, med potentiellt fler miljövänliga fordon. Förändringar i transportkostnaderna har stabiliserats, och infrastrukturen har förbättrats tack vare ökade intäkter från vägtullarna.

Tio år

Långsiktiga förändringar

En betydande förändring i den svenska bilparken med en högre andel miljövänliga fordon. Systemet för vägtullar är väl etablerat och har bidragit till förbättrad infrastruktur och minskade utsläpp. Långsiktiga effekter på konsumentpriserna är tydligare.