Nödnummer 112: Långa svarstider – Regeringen avvaktar med åtgärder.

Påverkan

Stor 0.77

Vad handlar det om?

Riksrevisionen kritiserar långa svarstider för nödsamtal till 112. Regeringen erkänner brister men ser positiva trender och avvaktar med lagstiftning. Riksdagen lägger ärendet till handlingarna, men S och SD uttrycker reservationer.

Motivering

Betänkandet skapades som svar på Riksrevisionens rapport som kritiserade statens och SOS Alarms hantering av nödsamtal till 112, vilket väckte behov av parlamentarisk granskning och regeringens svar.

Mål

Att granska och utvärdera statens och SOS Alarms hantering av nödsamtal till 112, samt att säkerställa en effektiv och säker larmtjänst för alla svenska medborgare.

Tidslinje - vad förväntas hända?

Ett år

Kortsiktiga förändringar

Inom ett år kan vi förvänta oss fortsatt övervakning av svarstiderna. Om förbättringarna inte är tillräckliga kan regeringen vidta ytterligare åtgärder, inklusive eventuell lagstiftning.

Fem år

Medelsiktiga förändringar

Om inga betydande förändringar sker kan det leda till fortsatt kritik och eventuellt politiskt tryck för att reformera 112-systemet, inklusive en eventuell förändring av SOS Alarms roll.

Tio år

Långsiktiga förändringar

På längre sikt kan vi se en betydande förbättring av 112-systemet med kortare svarstider och tydligare ansvarsfördelning, eller fortsatt ineffektivitet om inga åtgärder vidtas. Det kan även leda till en diskussion om SOS Alarms framtida roll.